Friday 10 February 2017

Kopertowo lewopolkulowo - Dzien 4 - rozgrzewka przed nauka czytania

Popoludnie w czwartek 26/01/2017 minelo nam bardzo przyjemnie. To dopiero czwarty dzien a Miska po powrocie z przedszkola zamiast za pilota od telewizora lapala za koperty ;D (Tu taniec zwyciestwa haha)

Zadania do kopert probuje wybierac tak, zeby:
-  byly zroznicowane pod wzgledem cwiczonej umiejetnosci ( analiza i synteza, pamiec sluchowa/wzrokowa sekwencyjna/globalna, sylabki, slowka do czytania globalnie,  motoryka mala, grafomotoryka, sekwencje, szeregi, obracanie/ odwracanie wzorow… - Wszystkie sa objasnione na blogu Centrum Gloska czy blogu Dwujezycznosc.)

-  podobne zadania powtarzaly sie tylko co kilka dni, dla utrzymania ich atrakcyjnosci dla dziecka. Chyba, ze Misia zazyczy sobie bawic sie w cos co robilysmy np dzien wczesniej.

1. Na pierwszy ogien cwiczenie na pamiec, bo podejrzewam, ze to to u nas kuleje. Pomysl podpatrzony na Glosce. U nas rodzinka Peppy jeczala po koleji: ja chce siusiu, ja chce jesc, a ja chce ogladac bajke… Dlaczego jeczaly? Bo polecenie poloz tate (u nas pape) do lozka, mame posadz w kuchni, a Peppe na toalecie nie bylo przyjete entuzjastycznie. Marudzace swinki byly ciekawsze ;)


Delikatnie podstawilam SIEDZI i STOI tak tylko dla "popatrzenia" przez chwilke (Misia sie na tych zablokowala i nie moze zapamietac tych czy innych globalnych slowek), probowalysmy te karteczki polozyc swinkom na ryjkach, tak zeby nie spadly. Trwalo to moze ze dwie minuty, ale zawsze to cos.


2. Powtorka z  kilku wyrazen dzwiekonasladowczych.

Zobacz, krowa. Co mowi krowa? MU! Pokoloruj jej laty. Trzymaj kredke poprawnie dwoma paluszkami.



Pokoloruj MU, IHA, BE. 
Teraz dolozymy obrazki do podpisow. Sprobuj sama przeczytac MU, IHA, BE.
A jak schowam obrazki, pokazesz mi gdzie IHA?   Gdzie BE?  Gdzie MU?


Odwroc obrazek i przetnij po liniach. (Puzzle lewopolkulowe na analize i synteze z 7 czesci, na kole.)
Teraz masz puzzle. Uloz krowe MU. Miska puzzle, ktore sama tnie uklada bez problemu jak na razie. Nastepne chyba beda mialy wiecej czesci...


 3. Pamieciowka.

Pokazywalam Misi jeden narysowany obrazek, a ona miala ulozyc tak samo. Jesli na obrazku byly 3 lub 4 przedmioty, to nazywalam je na glos, Misia powtarzala po mnie. Po dwoch powtorzeniach chowalam wzor, a Misia ukladala.

Lepiej byloby gdyby wzory byly zdjeciami, ale Miska dala rade wzorujac sie na moich bazgrolkach.
Pamiec sekwencyjna wzrokowa, albo sie poprawila, albo my ze sluchowa raczej mamy problem. Nie dalam jeszcze rady domowym sposobem sprawdzic czy ona jest moze lewouszna, a reke, oko, noge ma zlateralizowana prawostronnie.


4. Karty sa z francuskiego zestawu gier na koncentracje itp.

Miska w trymiga pokazala:
- ktora wieza z klockow nie pasuje i dlaczego
- ktory kwadrat jest inny - tu pomoglam jej troche podajac jej na glos jak moze po koleji od lewej do prawej nazywac kolory i porownywac wzgledem kolejnego/poprzedniego kwadratu.
- czego brakuje na gornym obrazku z zabawkami
- dwie karty z wzorami na siatce kropek, trzeba bylo znalezc taki sam. Tu Miska mnie zagiela tym jak szybko znalazla. Okazalam jej jaka bylam pozytywnie zaskoczona, a ona mi na tu:
"Widzisz ja widzialam, a ty nawet nie widzialas!" ;D Niech jej bedzie, niech ma frajde ;D

Tak czy siak spostrzegawcza jest i chyba percepcja i analiza wzrokowa maja sie u niej calkiem dobrze.


5. Pierwsza proba odwracania wzorow. To trzeba bedzie pocwiczyc, bo 2, 5 i S to troche temu na tablicy z alfabetem i zegarem  bylo dla niej tym samym.

Jakos mam problem, jak jej wytlumaczyc symetrie lutrzanego odbicia. Tlumaczylam troche na zasadzie, ze ma byc tak samo na drugim skrzydelku, ale ten kolor, ktory jest blisko brzucha motylka, tez ma byc blisko z dugiej strony… ech.

Uzycie farbek (nie mam), albo juz najlepiej lustra byloby lepszym pomyslem, ale coz. Wejde w google i poszukam jak sie dzieciom tlumaczy takie odbijanie wzorow, albo moze znajde jakies fajne cwiczenie przed lustrem.



BONUS bo Misia dalej chciala sie bawic

6. Tabelka dwutorowa: maly zolty pompon, duzy zolty pompon, maly czerwony itd.


6. Zestaw z Ryskiem od Bloga MiMowa. Miska miala ulozyc tak samo po tym jak jej opowiedzialam historyjke. Ulozyla jednak dopiero, kiedy historyjka byla odwrocona..

Rysiek sobie spal z misiem i lampka, a tu nagle przyszla czarownica i mu te rzeczy zabrala. Teraz Rysiek sie boi i nie moze spac. nie lubi happy end'ow?!


7. Labirynt MU. Kroliczek chce marchewke, ale kaluza jest za duza. Narysuj jego droge, bez dotykania   linii zewnetrznych. Tak samo z Misia, cukierkami i sciana.

To cwiczenie grafomotoryki jest nam potrzebne z dwoch powodow:
- Miska do pisania sie rwie (pisze E, A, O, I, U i ze szkoly tez L, M i D)
- w folderze z cwiczeniami ze szkoly (niby ich przedszkole - la maternelle) grupa maluchow miala rysowac pionowe kreski miedzy czarnymi grubymi liniami, bez ich dotykania. Misi kreski troche tych grubych czarnych linii dotykaly i te miejsca byly otoczone czerwonym dlugopisem wychowawczyni :(
Nie martwie sie jednak, bo nastepnym razem Misia sobie poradzi. MU napisala bez dotykania!!! ;D


A tu juz Lulusia zgodnie z tradycja po skonczeniu roczku dostala w spadku po Misi nasze Domorosle Samogloski. (Na razie A, E, O) Tylko mi ten gryzon rogi z nich obgryza i proboje zjesc plastikowa folie, ktora sa zalaminowane. Miska troche gryzla ale nie tak jak ten maly zboj ;D Lulusia nawet w grzbietach calo-kartonowych ksiazeczek dziury chce wygryzac.. No coz, kiedys w koncu z tego wyrosnie.

Jest A. Nie ma A!


Jest A!

 Nie ma A!!! A jaka radocha :D




No comments:

Post a Comment